معرفی و بررسی اجمالی سیستم Apple Carplay

سیستم Apple Carplay

در واقع قابلیتی است که اپل برای اتصال گوشیهای خود به کامپیوتر خودرو و کنترل آن با گوشی همراه و بالعکس کنترل گوشی همراه با سیستم صوتی و تصویری وریموتهای خودرو ، ایجاد کرده است و مثل همیشه شرکتهای برتر خودروساز جهان مثلMercedes-benz  , Chevrolet , Audi , BMW ودیگر شرکتهای پیشتاز دنیای اتومبیل در استفاده از این قابلیت در خودروهای بروز خود از همدیگر پیشی گرفته اند.

هدف اپل از معرفی کارپلی در وهله اول امنیت و عدم حواس‌پرتی راننده هنگام رانندگی و کار همزمان با آیفون بوده است ، ولی تا قفل و باز کردن دربها و حتی روشن و خاموش کردن خودرو به وسیله این قابلیت هم پیش رفته است که البته هر اتومبیل با توجه به میزان امکاناتش تعدادی از این قابلیتها را پشتیبانی میکند.

Apple Carplay  چیست؟

این امکان همان سیستم عامل ios  که شرکت اپل آنرا برای نصب بر روی خودرو جهت ارتباط بین گوشی همراه و خودرو و کنترل گوشی همراه از طریق سیستم صوتی و تصویری خودرو و در سال 2015 تولید شده است و مورد استقبال شرکتهای بزرگ خودرو سازی جهان قرار گرفته است.

نحوه اتصال به Carplay

در ابتدا باید این نکته را مد نظر داشت که این قابلیت فقط برای گوشیهای Apple/ios طراحی شده است و برای اتصال گوشیهای آندرویدی می بایست از نرم افزار Android Auto یا Weblink استفاده کرد.

اتصال و هماهنگی بین گوشیهای اپل و خودرو به چند شیوه انجام میشود.اگر خودرو فقط اتصال با کابل را پشتیبانی کند فقط از طریق USB  میتوانید آیفون خود را با carplay  هماهنگ کنید ولی چنانچه خودرو قابلیت اتصال بی سیم (wireless) یا بلوتوث را پشتیبانی کند میتوان از این طریق به آن متصل شد . البته ابتدا باید در گوشی آیفون به قسمت Settings > General > CarPlay مراجعه کرد و دکمه Available cars کلیک و خودروی مورد نظر را پیدا کرد.

 

با فشردن دکمه تشخیص صدا میتوان اقدام به فعال‌سازی دستیار صوتی اپل یعنی siri کرد ؛ که البته این قابلیت هم بستگی به پشتیبانی خودرو از این امکان دارد.

BMW اولین تولیدکننده خودرو بود که پشتیبانی بی سیم CarPlay را پیاده کرد ؛ Mercedes-Benz پشتیبانی بی سیم CarPlay را به سیستم اطلاعات MBUX خود اضافه کرد ، که در مدلهای A کلاس 2019 عرضه شد و Mitsubishi در مدلهای 2022 پشتیبانی از بی سیم CarPlay را آغاز خواهد کرد.

آشنایی با قابلیت اتصال siri

سیستم CarPlay اپل تنها برای آیفون 5 و بالاتر  طراحی شده به این معنی که دستگاه‌های قدیمی‌تر این سیستم را پشتیبانی نمیکنند . اپل تا کنون هیچ تمایلی برای سازگاری تبلت های خود با CarPlay نشان نداده است.شرکت اپل قابلیت  Siri را برای پاسخ به نیاز رانندگان به حفظ حواس و نگاه بر روی سطح جاده طراحی کرده ؛ به این شکل که راننده گوشی اپل خود را به شیوه کنترل صوتی و بدون نیاز به چشم برداشتن از جاده و بدون حتی لمس صفحه گوشی به آن دسترسی دارد و به آن دستور صوتی میدهد. Siri برای انجام طیف وسیعی از اقدامات در خودرو مانند برقراری تماس تلفنی ، دریافت راهنمایی ، ارسال و خواندن پیام های متنی ، پخش موسیقی ، دسترسی به برنامه ها و موارد دیگر استفاده می شود.

استفاده ازامکانات  CarPlay

اپل مپ  (Apple Map) نرم افزار مسیریابی است که بر روی آیفون‌ها وجود دارد ، رانندگانی که از سیستم CarPlay استفاده می‌کنند قادر خواهند بود که از این نرم افزار در خودرو هم بهره ببرند. نقشه اپل می‌توانند سرعت مجاز در جاده‌های مختلف را اعلام کند و همچنین خطوط حرکتی مناسب را نیز در طول مسیر به رانندگان پیشنهاد و نیز شرایط ترافیک و نشانه های بصری را نشان می دهد .

تخمین زمان رسیدن به مقصد و مسافت باقیمانده از دیگر امکانات اپل مپ هستند. این در حالی است که بسیاری از اپلیکیشن های مسیریاب مثل Waze ، Google map و … در نسخه های بروزرسانی شده خود ، از Carplay  هم پشتیبانی کرده و قابل اجرا هستند.

تماس تلفنی

پاسخگویی به تماسها درهنگامی که در حال رانندگی در جاده هستید، با استفاده از CarPlay به راحتی قابل انجام است،همچنین این امکان وجود دارد که تماس برقرار کرد و یا پیام های صوتی را گوش داد و این کارها را میتوان با Siri و از طریق کنترل صوتی و یا با شماره گیری دستی انجام داد. به عنوان مثال ، یک کاربر می تواند برای تماس تلفنی روی سیستم بلندگوی خودرو بگوید ، “با جک تماس بگیر” و تماس به صورت خودکار برقرار میشود.

ارسال پیام متنی

امکان فرستادن پیام متنی بدون نیاز به تایپ لمسی هم از امکانات دیگر Carplay می باشد ؛ و این کار به وسیله تایپ صوتی و از طریق Siri  انجام می شود. به عنوان مثلا راننده با صدای رسا میگوید “ارسال پیام به جیم” تا سیستم ، جستجو کرده و مخاطب را پیدا میکند و صفحه تایپ پیام متنی را به مقصد مخاطب مورد نظر باز میکند؛ و یا با صدای بلند میگوید “خواندن پیام دریافتی از جیم” تا سیستم به طورخودکار پیام متنی دریافت شده از مخاطب مورد نظر را باز کرده و بخواند.

پخش موسیقی

پخش موسیقی به وسیله CarPlay  از طریق سرویسهای مختلف مانند Apple Music و Amazon Music و … انجام میشود و همچنین دسترسی به اپلیکیشن‌های رادیویی از جمله BBC iPlayer Radio با استفاده از این سیستم هم امکان پذیر است.

کتابهای صوتی و پادکست ها :

برنامه کتابهای صوتی بخشی از برنامه iBooks است و به کاربران اجازه می دهد در وسایل نقلیه خود به کتابهای صوتی گوش دهند. با استفاده از برنامه پادکست ، کاربران CarPlay می توانند به پادکست های بارگیری شده خود گوش دهند. برای استفاده از پادکست ، رابط CarPlay مشابه رابط کاربری در دستگاه های iOS  عمل میکند.

اپلیکیشن های اختصاصی شرکتهای خودرو ساز

استفاده از اپلیکیشن های اختصاصی شرکتهای خودرو ساز ، از دیگر امکاناتی است که در CarPlay وجود دارد؛ بسیاری از خودروسازان اپلیکیشن‌های انحصاری را برای استفاده در carPlay طراحی کرده‌اند که به رانندگان این امکان را می‌دهد که از طریق این اپلیکیشن‌ها به یک سری از تنظیمات خودرو دسترسی داشته باشند.

برنامه های دیگر برای CarPlayاپل همچنین به توسعه دهندگان دیگر اجازه می دهد برنامه های اختصاصی برای CarPlay ایجاد کنند. برنامه های موجود به منظور جلوگیری از ایجاد حواس پرتی در خودرو ، با پخش محتوا از طریق بلندگوهای خودرو ، متمرکز بر صدا و در درجه اول غیر بصری هستند. برنامه های دیگر در صورتی نمایش داده می شوند که برنامه روی iPhone نصب شده باشد. بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر کاربر همیشه به Spotify در iPhone گوش دهد و برنامه Spotify را نصب کرده باشد ، Spotify از طریق رابط CarPlay نیز در دسترس است. در کل به دلیل تمرکز CarPlay بر برنامه هایی که مبتنی برکنترل صوتی هستند ، تعداد محدودی برنامه وجود دارد که با این سیستم سازگار هستند ، اما پادکست ها ، نقشه ها و برنامه های موسیقی زیادی وجود دارند که با CarPlay کار می کنند.

افزودن سیستم carplay به سایر خودروها

امروزه شرکتهای تولید کننده  سیستم های پخش صوتی وتصویری مانند Alpine ، Kenwood ، Pioneer ، JVC ، JBL و Sony همگی محصولاتی را به بازار ارائه کرده اند که  سیستم CarPlay را  به طور کامل پشتیبانی کرده و به خودروهایی که این ویژگی (کارپلی) را ساپورت نمیکنند کمک میکنند تا با نصب سیستمهای پخش محصول این شرکتها ،علاوه بر سایر امکانات قرار داده شده در این  محصولات ،قابلیت کار پلی را هم به این اتومبیلها ارائه دهند.

 در ابتدا  CarPlay یک ایده و تلاش نسبتاً بلندپروازانه به نظر میرسید که نیاز به همکاری سازندگان خودرو و شرکت های سخت افزاری دیگری داشت و راه خود را به کندی طی میکرد ، اما در حال حاضر ، طیف وسیعی از خودروهای دارای قابلیت CarPlay در دسترس هستند و پشتیبانی CarPlay در حال افزایش است و اکثر شرکتهای اتومبیل مشهور جهان در پشتیبانی از این قابلیت در حال سبقت و رقابت با همدیگر هستند.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *