مطالبی در مورد آمپلی فایرهای خودرو

آمپلی فایر چیست ؟

آمپلی فایر وسیله ای است برای تقویت صدای رادیوپخش در خودرو که وظیفه اصلی آنها بهبود و تقویت صدای سیستم می باشد. آمپلی فایر معمولا در افزایش قدرت ،دقت و همچنین کیفیت صدا تاثیر می گذارند و تاثیر زیادی در کاهش Distortion (اعوجاج ، در هم ریختگی)  دارد.

بسته به نوع پخش ، سیگنال اولیه از 0.2 تا 5 ولت می باشد که این سیگنال دو مسیر در پیش رو دارد : 1- ورود به آمپلی فایر داخلی دستگاه پخش 2- خارج شدن از پخش به همان حالت اولیه خود

1- ورود به آمپلی فایر داخلی دستگاه پخش

با توجه به اینکه تقریبا خروجی صدای اکثر رادیوپخشهای خودرو حدود 20 وات RMS (توان حقیقی ) می باشدو این در حالی است که اکثر باندها قادرند توانی بین 50 تا 150 RMS  را تحمل کنند . یعنی شما فقط 20 وات RMS (حقیقی) از توان باند را استفاده می کنید و متعاقبا کاهش کیفیت و قدرت صدا را به دنبال خواهد داشت ؛ این ضعف در ولوم بالا خود را به شکل به هم ریختگی و قابل تفکیک نبودن صداها خود را نشان میدهد.

در نتیجه استفاده از آمپلی فایرها کمک می کند تا کنترل حرکت صفحه بلندگوها ( و حتی ساب ووفر ها) بهتر انجام شود.

 

 

2- خارج شدن از پخش به همان حالت اولیه خود

سیگنال اولیه توسط جک های RCA که در پشت پخش نصب گردیده اند آماده استفاده برای آمپلی فایرهای خارجی می شوند. با استفاده از آمپلی فایرهای اکسترنال (خارجی) می توان علاوه بر داشتن صدای بلندتر از کیفیت صدا نیز بهره برد.

آمپلی فایرها اغلب جای بسیار کمی را در ماشین می گیرند و نصب آنها پیچیدگی زیادی ندارد . این دستگاه معمولا داخل ماشین زیر صندلی و یا در صندوق عقب نصب می شوند و خوب است که برای جریان هوا ، آنرا روی تخته ای مسطح و در صندوق عقب نصب کرد.

دسته بندی آمپلی فایر ها

آمپلی فایرهای خوردرو بر اساس کانالهای آنها دسته بندی می شوند که عبارتند از آمپلی فایرهای مونو (یا همان تک کانال) ، دو کانال،سه کانال، چهار کانال، پنج کانال و یا شش کانال.

 

آمپلی فایر مونو ( تک کانال ):

آمپلی فایر مونو به معنای تک کانال می باشد که برای راه اندازی یک یا دو عد ساب ووفر به کار می رود ، دارای تنظیم ( Low Pass Filter)LPF می باشند و فرکانس صدایی مناسبی برای ساب ووفر ایجاد می کند .

آمپلی فایر دو کانال ( استریو)  :

آمپلی فایر دو کانال معمولا برای راه اندازی یک جفت باند استفاده می شود و نهایتا می توان برای راه اندازی ساب ووفرهای سبک استفاده کرد . البته باید مد نظر داشت که آمپلی فایرهای دو کانال معمولا فیلترهای مناسبی برای راه اندازی باند ها دارند ولی بخوبی آمپلی فایرهای تک کانال  برای ساب ووفر جوابگو نیستند.

آمپلی فایر سه کانال (پلاس) :

در واقع ترکیبی از یه آمپلی فایر مونو و یک آمپلی فایر دو کانال (استریو) می باشد که دو کانال استریوی آن مربوط است به اسپیکر های فول رنج ، میدرنج و سوپرتیوتر و کانال مونوی آن به یک ساب ووفر مربوط میشود.

آمپلی فایر چهار کانال :

آمپلی فایرهای چهار کانال برای راه اندازی دو جفت باند جداگانه و یا یک جفت باند به همراه ساب ووفر و یا یک جفت میدرنج و سوپرتیوتر استفاده کند و معمولا دارای تنظیمات جداگانه برای هر دو کانال می باشد. آمپلی فایرهای چهار کانال نیز تنظیمات مناسبی برای بلندگوها  دارند و معمولا قدرت خوبی نیز برای راه اندازی ساب ووفر به کاربر می دهند ؛ البته باز هم به خوبی آمپلی فایر مونو نمی تواند صدا را برای ساب ووفر فیلتر نماید.

آمپلی فایر پنج کانال :

این آمپلی فایر برای استفاده از بلندگو در استیج جلو و عقب و ساب ووفر را بصورت مجزا دارد ؛ به این شکل که معمولا یک کانال مونو مناسب برای راه اندازی ساب ووفر با فیلترهای مناسب دارند و برای استفاده از سیستم میدرنج و سوپرتیوتر و ساب ووفر ونیز برای راه اندازی یک سیستم ایده آل به یک آمپلی فایر پنج کانال نیاز است .

آمپلی فایر شش کانال:

این آمپلی فایرها برای سیستم هایی که از از چند جفت باند و یا تعداد زیادی میدرنج و سوپرتیوتر در آنها استفاده شده است طراحی شده اند . شایان ذکر است که با استفاده از قابلیت پل زنی (Bridgeing) امکان راه اندازی ساب ووفر با این آمپلی فایرها نیز وجود دارد.

در پایان باید گفت ، بطور کلی برای اینکه صدای سیستم پخش خودرو تقویت و با کیفیت تر بشود ، باید از آمپلی فایر استفاده شود که باعث می شود صدای خروجی بلندگو قبل از پخش تا میزان مناسبی تقویت شده و نویز صدا به کلی از بین برود.

در انتخاب نوع آمپلی فایرها باید دقت کافی را داشته باشید زیرا اگر متناسب با پخش خودرو نباشد هم بازدهی مناسب و قدرت صدایی که انتظار دارید را نمی بینید و هم در طولانی مدت باعث می شود که اسپیکرها در اثر نوع تقویت کننده و فشار زیاد ، آسیب ببینند .

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *