معرفی و بررسی اجمالی نرم افزار Android Auto

آشنایی با نرم افزار Android Auto

در سایت رسمی آندروید در مورد این نرم افزار توضیح داده شده که “کافیست تلفن خود را به صفحه نمایش اتومبیل خود متصل کنید تا برنامه های گوشی Android شما روی صفحه نمایش خودرو شما نشان داده شوند ، درست مانند آنچه در گوشی مشاهده میکنید. برای دریافت مسیرهای رانندگی کافی است روی صفحه نمایش خودرورا لمس کنید یا برای ارسال پیامک کافی است متن پیام را فقط با صدای رسا بگویید تا به صورت اتومات تایپ و ارسال شود ؛ حتی می توانید تماس تلفنی برقرار کنید آن هم بدون دست. Android Auto برای کمک به شما در تمرکز بر جاده ساخته شده است وبرای اینکه در طول راه لذت ببرید بنابر این فقط اتصال را برقرار کنید و بروید” .

کلیاتی در مورد Android Auto

Android Auto یک برنامه تلفن همراه است که در سال 2015 توسط Google منتشر شد تا ویژگی های  Android  را مانند تلفن هوشمند در سیستم پخش خودرو به نمایش درآید. هنگامی که یک گوشی  Android با هدیونیت خودرو(سیستم پخش) جفت می شود ، سیستم می تواند برخی از برنامه های نصب شده روی گوشی را روی صفحه نمایش خودرو منعکس کند ؛ که شامل برنامه هایی مثل مسیریابها وGPS ، پخش موسیقی ، پیامک ، تماس تلفنی  و جستجوی وب است.

این سیستم از صفحه نمایش لمسی و هدیونیت پشتیبانی می کند و کارهایی که راننده در هنگام رانندگی میخواهد با گوشی و یه شکل دستی انجام دهد ، از طریق فرمان های صوتی در دسترس او قرار میگیرد و برای کاهش حواس پرتی راننده طراحی شده است. در واقع پس از اتصال گوشی آندروید و اجرای نرم افزار Android Auto  ،صفحه نمایش خودرو تبدیل به صفحه نمایش گوشی همراه میشود.

Android Auto بخشی از Open Automotive Alliance است (تلاش مشترک 28 تولیدکننده خودرو ، با Nvidia برای تامین کننده فناوری خودرو ها از سال2014 ) و در 36 کشور موجود است. خودروسازانی مثل BMW ، Chevrolet  ،Audi و Ford از پیشگامان استفاده از این فناوری هستند و همچنین شرکتهای تولید کننده سیستم های پخش کننده خودرو مانند Sony ، pioneer ،Kenwood ،Jvc  و … این قابلیت را به محصولات خود اضافه کرده اند.

در سال 2016  شرکت گوگل این نرم افزرا را به دستگاه های آندروید اضافه کرد.

اتصال گوشی آندروید از طریق Android Auto

این نرم افزار برای گوشیهایی که دارای آندروید 6 و بالاتر هستند قابلیت اجرا دارد و امروزه گوشی‌های دارای اندروید 10 بصورت پیش فرض از اندروید اوتو پشتیبانی می‌کنند و نیازی به نصب نرم افزار Android Auto  ندارند.

اتصال گوشیها در ابتدا فقط از طریق کابل USB  انجام میشد ولی رفته رفته google  تصمیم به اضافه کردن یک شیوه اتصال دیگر هم گرفت و اتصال به شکل بی سیم ( Wireless ) وبلوتوث را فراهم کرد.

برای اتصال گوشی همراه و اجرای Android Auto  ابتدا باید ” مطمئن شوید که سیستم پخش خودروی شما این قابلیت را پشتیبانی میکند یاخیر” . در مرحله بعد “باید چک کنید که گوشی شما Andoid Auto  را ساپورت میکند یا خیر؛ اگرآندروید شما ورژن 9 یا کمتر باشد نیاز است که نرم افزار را روی آن نصب کنید و اگر آندروید ورژن 10 است دیگر نیازی به نصب نرم افزار ندارید”. و در مرحله آخر ” گوشی آندرویدی خود را با کابل به سیستم پخش خودرو وصل کنید” ؛ البته در بعضی گوشیها امکان اتصال بی سیم هم وجود دارد.

شیوه های کار با Android Auto

بعد از اطمینان از اتصال گوشی به سیستم پخش خودرو ، کار Android Auto  شروع می شود ؛ به این شکل که راننده بدون حواسپرتی و نیاز به هرگونه اقدام عملی ، فقط به سیستم پخش خودرو فرمان صوتی میدهد و کافی است برای شروع با صدای رسا بگوید “Hey Google ” تا سیستم عکس العمل نشان داده و آماده اجرای فرمان های صوتی راننده بشود.این کار از طریق نرم افزار Google Assistant انجام میشود.

کنترل صوتی از شیوه ای دیگر هم انجام میشود ؛‌کافی است که دکمه کنترل صوتی که روی فرمان خودرو است را فشار داد یا اینکه آیکون میکروفون که روی صفحه نمایش خودرو است را لمس کرده و فرمان صوتی را با صدای رسا داد.

استفاده از مسیریابها

فرمان صوتی به اشکالی که ذکر شد را میتوان در نرم افزار های مسیریاب استفاده کرد . مثلا زمانی که راننده پشت فرمان است با گفتن نام مقصد مورد نظر ، مسیریاب به شکل خودکار شروع به جستجو و پیدا کردن مقصد و پیشنهاد بهترین مسیر برای رسیدن می کند. راننده میتواند به همین شیوه نزدیکترین پمپ بنزین را پیدا کند و یا با نزدیک شدن به مقصد پارکینگ رزرو کند.

ارسال پیام متنی و برقراری تماس

چنانچه در حین رانندگی پیام متنی دریافت کنید ، برنامه Google Assistant میتواند آنرا با صدای بلند برای شما بخواند و یا اگر در زمان رانندگی نیاز به ارسال پیام داشته باشید میتوانید متن را به جای تایپ دستی ، تایپ را صوتی انجام دهید ؛ برای برقراری تماس تلفنی هم با گفتن نام مخاطب مورد نظر ، سیستم آنرا پیدا میکند و با آن تماس میگیرد و به این وسیله احتمال حواسپرتی راننده به حداقل می رسد.

پخش موسیقی ، خواندن اخبار و گوش دادن به کتابهای صوتی

پخش موسیقی و گوش داد ن به کتابهای صوتی و یا شنیدن اخبار در هنگام رانندگی با کنترل صوتی کار بسیار آسان و لذت بخشی است . فقط نام آهنگ یا کتاب صوتی را بگویید تا پخش آن شروع شود.

سایر امکانات و ویژگیها Android Auto

Android Auto درواقع قابلیت‌های اندروید موجود در گوشی هوشمند را  جایگزین سیستم پیش‌فرض اطلاع‌رسانی و سرگرمی خودرو می‌کند. نمایش اطلاعات به‌صورت کارت با قابلیت ورق زدن و منوهای بزرگ و خوانا و آیکن‌های بزرگ ،کار کردن با آندروید اتو را بسیار جذاب می‌کند. قابلیت مهم اندروید اتو، یعنی ترکیب‌شدن با گوگل اسیستنت و هم‌گام‌شدن با دستورهای صوتی، به راننده امکان می‌دهد تمرکز خود را روی رانندگی حفظ کند و دستانش را روی فرمان خودرو قرار دهد.

خودروهایی که با Android Auto سازگاری دارند

همانطور که قبلا گفته شد شرکتهای معتبر خودروسازی توجه و علاقه ویژه‌ای به استفاده از امکانات هوشمند در محصولهای خود نشان می‌دهند وامروزه طیف وسیعی از خودروهای جدید با این نرم افزار سازگاری دارند.

البته به این نکته باید توجه داشت که شرکتهای تولید کننده سیستم پخش خودرو مانند پایونیر ،سونی ،جی وی سی و … بسیاری از محصولات خود را با قابلیت پشتیبانی از آندروید آتو تولید میکنند ؛ بنابر این هرخودرویی که از این سیستمهای پخش استفاده کند قابلیت استفاده از این نرم افزار را نیز دارد.

با این حال شرکتهای بزرگ خودرو سازی مانند Mercedes-Benz  ، BMW ،Audi  ،Porche   و سایر شرکتهای پیشگام ، مثل همیشه از تکنولوژی روز دنیا به خوبی استقبال و در مدلهای مختلف محصولات خود از قابلیت Android Auto  استفاده کرده اند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *