در مورد اسپیکر خودرو و انواع آن

اسپیکر

اسپیکر در واقع  همان باند یا بلندگوست که قطعه‌ای تقریبا بزرگ که وظیفه‌ی اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد. اسپیکرها به دو دسته‌ی اصلی کواکسیال و کامپوننت تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع بلندگوها هستند. البته دسته‌ بندیهای دیگر هم برای آن ها وجود دارد که گاه آنها را با توجه به شکل هندسی شان و گاه با توجه به ابعادشان ونیز با توجه به اینکه به تقویت کننده (آمپلی فایر ) نیاز دارد یا خیر ، تقسیم بندی کرده اند، منجمله اسپیکرهای اکتیو و پَسیو یا بلندگوهای گرد و بیضی که در ادامه مطالبی درمورد آنها بیان خواهد شد . بسته به مدل ماشین سیستم صوتی به کار برده شده در آن ممکن است رضایت بخش نباشد و خروجی مناسب و با کیفیتی ارائه نکند .

محدودیت پورت، بلندگوهای معمولی که با افزایش صدا افت کیفیت دارند و فرمت‌های پشتیبانی محدود از عواملی هستند که باعث می‌شود بخواهیم سیستم پیش فرض خودرو را تغییر دهیم. معمولا پس از ارتقا پخش کننده خودرو ، کاربر نیاز به تهیه اسپیکر مناسبی است که بتواند حد نهایی کیفیت و قدرت سیستم ارتقا یافته را بهتر درک کند و از آن لذت ببرد. باندها از نظر بازه فرکانسی و پاسخگویی نیز انواع و اقسامی دارند که  هرکدام از آنها برای دریافت و اجرای یک فرکانس مشخص و معین ساخته شده اند ؛ مانند ساب ووفر، تیوتر، فول رنج و میدرنج  که بسیاری از کاربران  ترکیبی از این باندها را برای تفکیک و شنیدن بازه های مختلف صدا نصب می‌کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع پخش خودرو کلیک کنید

کواکسیال و کامپوننت

  • کواکسیال(هم محور=Coaxial ) :در این نوع از بلندگوها همه‌چیز به ‌صورت ساده در کنار یکدیگر و در یک محور قرار گرفته است؛ یعنی ووفر، میدرنج و تیوتر همگی در یک مجموعه تعریف می‌شوند. در بلندگوهای کواکسیال به واسطه هم محور بودن اجزاء نقطه انتشار صدای اجزاء بر هم منطبق بوده و صدایی که به گوش شنونده می رسد ، به واسطه این انطباق صحیح و منطقی است و درواقع شنونده در آن واحد صداهای مختلف ، با فرکانسهای متفاوت(بم ، وکال و زیر) را به صورت تفکیک شده و یکجا از یک منبع و از یک جهت می شنود. معمولا در بازار سیستم های صوتی واسپیکر خودرو ، اکثر بلندگوها در کلاس کواکسیال هستند.

  • کامپوننت(جزء ، ترکیب کننده =component ) : در کامپوننت ها این نقطه تولید صدا به واسطه جدا بودن اجزاء از هم دارای زاویه بوده و نمیتوانند یک صدای یکپارچه به شنونده ارائه دهند ، به طوری که او احساس کند که این صداها در حال پخش از یک منبع واحد است. البته این میتواند یک مزیت برای کامپوننتها به حساب بیایید ، چرا که  کامپاننت ها به واسطه جدا بودن تیوتر و میدرنج از ووفر قابلیت نصب در محل و زاویه مناسب نسبت به شنونده را داراست و بالاترین بازدهی صوتی را به ارمغان می آورد ؛ به این معنی که میتوان هرکدام از اجرا را با توجه به فرکانس و صدای خروجی آنها ، در محلی قرار داد که بیشترین بازده و کمترین حدر رفت را داشته باشند. مدل‌های کامپوننت برای اهدافی مانند سیستم صوتی بسیار حرفه‌ای در خودرو مناسب است.

انواع اسپیکر خودرو با قیمتهای بروز را اینجا مشاهده کنید

باندهای گرد یا باندهای بیضی (خربزه‌ای)

  • اسپیکرهای گرد: این بلندگوها به ‌دلیل ابعاد کوچکتری که دارند، موارد استفاده‌شان گسترده‌تر است. استفاده درون داشبورد جلو، روی درب‌ها و روی طاقچه‌ی عقب، ازجمله مزایای بهره‌گیری از اسپیکرهای گرد است. شایان ذکر است که این سری از بلندگوها علیرغم اندازه کوچک دارای قابلیت پخش صداهای بلند را ندارند ؛ باندهای دایره‌ای اغلب در سیستم‌های متوسط با هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه انجام می‌شود. این مدل از بلندگوها از نظر سایز به چهار دسته ۱۰، ۱۳، ۱۶ و ۲۵ سانتی‌متری تقسیم می‌شوند که هرکدام از این سایزها مناسب برای یک قسمت از داخل اتومبیل است . البته گروهی از باندهای گرد هم هستند که از نظر کارایی یک سر و گردن از بقیه مدل‌ها بالاتر هستند که این مدل‌ها را کامپوننت می‌نامند.

بلندگوی خودرو پایونیر مدل Pioneer TS-G1610F

  • اسپیکرهای بیضی(خربزه ای): این مدل از بانده ، خود به دو دسته تقسیم می شوند ؛ باندهای بیضی شکلی که قابلیت پشتیبانی از آمپلی‌فایر را دارند و باندهایی که تا حدی قابلیت افزایش و تقویت صدا در آنها طراحی شده است. معمولا اسپیکر هایی که در هنگام پخش آهنگ ، در صداهای بالا دوچار در همریختگی صدا و ارائه کیفیت پایین می شوند ، نباید به آمپلی فایرمتصل شوند و این به دلیل توان خروجی پایین آنها است ؛ این اسپیکرها به‌تنهایی وقتی به هدیونیت متصل می‌شوند، کیفیت قابل قبولی را به اجرا می‌گذارند. نقطه مقابل این نوع اسپیکرها ، آن باندهایی هستند که توان خروجی بالایی دارند را میتوان آنها را همراه با آمپلی فایر هم استفاده کرد .

بلندگوی پسیو و اکتیو

  • پسیو(Passive = غیر فعال) : این بلندگوها فاقد آمپلی‌فایر داخلی هستند و برای پخش، به یک آمپلی‌فایر نیاز خواهند داشت. در بسیاری از موارد این بلندگوها کاربرد دارند. پسیوهای حرفه‌ای از طیف عظیمی از فرکانس‌ها پشتیبانی می‌کنند و به همین منظور به‌عنوان اسپیکرهای حرفه‌ای نیز از آنها استفاده می‌شود. برای این نوع اسپیکر میتوان از مید بیس و ساب ووفر نام برد.

  • اکتیو (Active = فعال) : بلندگوهای اکتیو از یک آمپلی‌فایر داخلی به همراه کنترل‌کننده‌ی صدا بهره می‌برند. در این باند دیگر نیار به تنظیم فرکانس‌های خروجی نیست چرا که آمپلی‌فایر داخلی فرکانس‌های مناسب هر بخش را القا می‌کند و این موضع احتمال آسیب دیدن اجزا را به حداقل میرساند. بلندگوهای اکتیو در صداهای بلند کیفیت و بازده قابل قبولی را ارائه میکنند .

ووفر و ساب‌ووفر

واژه ووفر (Woofer) از واژه ی woof به معنای پارس سگ گرفته شده است . ووفر ها برای پخش صوت های با فرکانس پایین طراحی شده اند و  به انواع ووفر (woofer)، میدووفر (mid-woofer) و ساب‌ووفر (sub-woofer) تقسیم می شود. این تقسیم بندی ارتباط مستقیمی با گستره فرکانسی دارد که این پخش کننده ها برای پخش کردن صوت، پشتیبانی می کنند.

ووفر ها در فرکانس های پایین گستردگی پخش کنندگی بیشتری برای فرکانس های صوتی دارند و فرکانس های صوتی بین 40 تا 500 را پوشش میدهند و پخش می کنند اما ساب‌وفر ها گستره کمتری را پوشش می دهند، در واقع برای صدای های بم، تخصصی تر هستند و فرکانس های بین 20 تا 200 هرتز را پشتیبانی می کنند. میدوفر ها هم گستره فرکانسی صوتی مناسبی دارند  و می توانند تا فرکانس های نزدیک 5000 هرتز را نیز پخش کنند.

دلیل این نوع بندی، این است که برای پخش صوت ها با فرکانس پایین، سیستم های صوتی به تکنولوژی نسبتا پیشرفته ای نیاز دارند.

خرید انواع ساب ووفر فروشگاه اینترنتی اسپارک دیجی

آمپلی‌فایر

آمپلی فایر وسیله ای است برای تقویت صدای رادیوپخش در خودرو که وظیفه اصلی آنها بهبود و تقویت صدای سیستم می باشد. آمپلی فایر معمولا در افزایش قدرت ،دقت و همچنین کیفیت صدا تاثیر می گذارند و تاثیر زیادی در کاهش Distortion (اعوجاج ، در هم ریختگی)  دارد.

بسته به نوع دستگاه پخش ، سیگنال اولیه از 0.2 تا 5 ولت می باشد که این سیگنال دو مسیر در پیش رو دارد : 1- ورود به آمپلی فایر داخلی دستگاه پخش 2- خارج شدن از پخش به همان حالت اولیه خود.

آمپلی فایرهای خوردرو بر اساس کانالهای آنها دسته بندی می شوند که عبارتند از آمپلی فایرهای مونو (یا همان تک کانال) ، دو کانال،سه کانال، چهار کانال، پنج کانال و یا شش کانال.

تیوتر

به طور کلی در تعریف تیوتر می توان اینگونه بیان کرد که تیوتر ها و سوپرتیوترها و هورنها همگی نیز نوعی بلندگو هستند که اجرای فرکانسهای ( بالا) را بر عهده دارند. تیوتر ها اغلب ابعاد کوچکی دارند (از 3 سانتیمتر کوچکتر می باشند) ولی از نظر ظاهر تنوع بالایی دارند واز لحاظ ساختار  به سه دسته تقسیم می شوند:1- تیوتر دام: معمولا از جنس ابریشم یا مواد الیاف شده نرم می باشد. 2-تیوتر مخروطی :  ساختاری شبیه بلندگو دارد و معمولا از جنس کاغذ می باشد3- ریبون: که بدون مگنت (آهنربا) ساخته می شود. در ساخت تیوترها معمولا ازمگنت نئودیوم استفاده می شود.

تیوترها گاه بر روی بلندگوهای بیضی و گرد ، گاه به عنوان قسمتی از یک کامپوننت و گاهی به صورت جداگانه تولید و عرضه می شوند.

شنیدن صدای خالی تیوترها نمی‌تواند چندان جالب باشد. صدای فرکانس بالایی که آنها تولید می‌کند درواقع مکمل صداهای فرکانس پایینی است که ساب‌ووفر یا باندهای اصلی تولید می‌کنند. با اضافه شدن تیوتر به سیستم، باندها به‌صورت اتوماتیک وظیفه‌ی تفکیک این فرکانس را از گردن خود باز می‌کنند و آن را به گردن تیوترها می‌اندازند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *