بررسی کلاس های کاری آمپلی فایر ها و ویژگی آنها

کلاس کاری آمپلی فایرها

هر آمپلی فایر دارای یک سری مشخصات و مولفه می باشد؛ بطور مثال توان خروجی، ورودی ها ، خروجی ها و… . یکی از این مشخصات کلاس کاری آمپلی فایر می باشد . کلاس کاری آمپلی فایر را با حروف انگلیسی نمایش می دهند و شامل حروف A/B/C/D/E/F/G/H میشود.

کلاس کاری بیانگر چیست؟

کلاس کاری در واقع بیانگر نوع طراحی مدار و عملکرد یک آمپلی فایر است که منجر به بازدهی متفاوت در خروجی می شود و به عبارت دیگر کلاسهای مختلف تقویت کننده مقادیر متفاوتی از گرما را تولید می کنند و از این جهات آمپلی فایرها دارای دسته بندیهای مختلفی هستند ؛ گاهی توان خروجی به همراه مصرف برق پایین و یا بازدهی بالا با مصرف برق پایین و تفاوتهای دیگری که در ادامه بیان خواهد شد.

معمولا بیشتر به کلاسهای A/B و D بیشتراز سایر کلاسها اهمیت داده میشود و ما هم در اینجا میخواهیم بیشتر در مورد همین چند کلاس کاری به صورت مختصر مطالبی بیان کنیم.

گاهی طراحی یک آمپلی فایر از ترکیب دو کلاس کاری صورت گیرد. بطور مثال کلاس A/B

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سیستم های صوتی و تصویری کلیک کنید

آمپلی فایرهای کلاس  A با تولید گرمای زیاد

ترانزیستور های خروجی آمپلی فایر کلاس A همیشه در حال کار می باشد . این بدان معناست که چه سیگنال وارد شود چه نشود ترانزیستور در حال تقویت می باشد و این باعث ایجاد گرما و مصرف برق بالا می شود.

هر ترانزیستور در کلاس A هم دامنه منفی سیگنال و هم دامنه مثبت را تقویت می کند و به حجم کار اضافه و ایجاد گرمای بالایی میکند؛ به طوریکه میتوان گفت آمپلی فایر های کلاس A  معمولا ۲۵% بازدهی و ۷۵% تولید گرما میکنند. آمپلی فایر های کلاس A هیچ گاه در خودرو استفاده نمی شوند.

آمپلی فایر کلاس B

در آمپلی فایر کلاس B نقطه ضعف کلاس A برطرف شده و تقویت با دو ترانزیستور صورت می گیرد ؛ به این صورت که یکی از ترانزیستور ها دامنه منفی شکل موج سیگنال را تقویت می کند و دیگری دامنه مثبت را و سپس این دو در خروجی ترکیب می شوند. هر ترانزیستور در نیمی از زمان روشن و در نیمی دیگر خاموش است پس هر ترانزیستور زمانی را برای خنک شدن در اختیار خواهد داشت.

آمپلی فایر کلاس B بسیار کارآمدتر از آمپرهای کلاس A است و بازدهی آنها حدودا ۵۰٪ می باشد.

ولی اینکه دو ترانزیستور ، مدام روشن و خاموش شوند باعث ایجاد اعوجاج(در هم ریختگی) در سیگنال خروجی خواهد شد. این اعوجاج خروجی به هیچ وجه مناسب یک سیگنال صوتی نخواهد بود وصدایی تفکیک نشده را ارائه میکند.

 

آمپلی فایر کلاس A/B

این کلاس در واقع ترکیبی از کلاس A و B می باشد به این شکل که نقاط ضعف کلاس Aو B  را نداشته و نه تولید گرما و نه با روشن و خاموش شدن ناگهانی دو ترانزیستور ایجاد اعوجاج میشود.

در نتیجه آمپلی فایرهای  کلاس AB دارای بازده بسیار بالاتری نسبت به آمپلی فایرهای کلاس  A و تا حدود ۶۰٪ اعوجاج کمتری نسبت به آمپلی فایرهای کلاس B دارند.اکثر تقویت کننده های(آمپلی فایرها) استریو در کلاس AB هستند.

اما امروزه آمپلی فایرهای کلاس D ساخته می شوند که خیلی دقیق هستند.

 

کلاس Dپادشاه کلاسهای کاری آمپلی فایر

آمپلی فایرهای کلاس D از سلاطین کلاس های آمپلی فایر از لحاظ راندمان هستند و با روشی منحصر به فرد کار می کند.

عملکرد این آمپلی فایرها به این شکل است که :

قبل از پردازش سیگنال ورودی ، سیگنال آنالوگ با استفاده از تکنیک های مختلف مدولاسیون به یک پالس تبدیل می شود و سپس به سیستم تقویت کننده اعمال می شود ؛ و یا به عبارت دیگر :مدار پردازنده، پالسهای فرکانس بالا(اغلب بیش از ۱۰۰K هرتز) با جریان DC ایجاد می کند.

عرض هر پالس توسط سیگنال ورودی اصلاح می شود.به این حالت ، “تعدیل عرض پالس” یا ” PWM” گفته می شود که یک روش بسیار موثر برای بدست آوردن ولتاژ خروجی قابل کنترل و قابل تنظیم از ولتاژ ورودی ثابت یا متغیر می باشد.این پالس های DC از طریق ترانزیستورهای خروجی تقویت شده اجرا می شوند و خروجی پرقدرت را ایجاد می کنند.

خرید انواع آمپلی فایر خودرو از اسپارک دیجی

آمپلی فایر کلاس D بالاترین کلاس تقویت کننده کارآمد در بخش A,B,A/B,C,Dاست و از تولید گرمای کمتری برخوردار است، بنابراین به هیت سینک کوچکتری احتیاج است.

مدار به اجزای مختلف سوئیچینگ مانند MOSFET نیاز دارد که مقاومت کمتری دارد.
کلاس D تبدیل به یک گزینه اصلی شده است برای سیستم های صوتی خودرو از طرف دیگر ، در سیستم های حرفه ای PA (Public Address ، یک سیستم تقویت کننده صدا شناخته می‌شود که می‎تواند صدای دستگاه‌های الکترونیکی را دریافت کرده، تقویت کند و به گوش مخاطبان برساند) آمپلی فایرهای کلاس D بسیار محبوب تر شده اند زیرا از لحاظ ابعاد و وزن کوچکتر و سبک تر و از نظر دما ، خنک تر از سایر کلاس های تقویت کننده با همان قدرت هستند.

مطالبی در موردآمپلی فایر خودرو

دیگر کلاسهای آمپلی فایر

این کلاسها از تکنولوژی‌های دیگری نیز استفاده میکنند که در مراحل خروجی آمپلی‌فایر استفاده می‌شوند ؛ آن‌ها معمولاً منبع قدرت خود رابه روش‌های مختلفی دستکاری می‌کنند تا قدرت را به صورت موثرتری افزایش دهند. ترکیب تمام این فن‌آوری‌ها را می‌توان در بسیاری از آمپلی‌فایرهای صنعتی امروزی یافت.

شاید از لحاظ شنیداری تفاوتی بین کلاس های مختلف آمپلی فایر احساس نکنیم ، مخصوصاً هنگام رانندگی ؛ اما خوب است اطلاع داشته باشیم که تفاوت در چیست تا بتوانیم دقیق تر تصمیم بگیریم که کدام تقویت کننده برای ما کارایی بیشتری دارد و به اصطلاح بیشتر به کار ما میخورد.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *