مطالبی در مورد ووفر و ساب ووفر

ساب ووفر چیست؟

باتوجه به اینکه هر صدایی فرکانسی دارد و صداهای بلند فرکانس بالاتری دارند و برعکس ، در تعریف ساب ووفر میتوان گفت که ساب ووفر یک نوع بلندگو هست که به طور تخصصی وظیفه پخش کردن فرکانس های بم و صدا های پایین و صدا هایی که برای ایجاد آنها نیازمند توان قدرت بیشتر (توسط امپلی فایر) هستیم را دارد.

محدوده فرکانسی معمولی برای ساب ووفر حدود 20–200 هرتز است و نمیتوان آنها را به تنهایی به کار برد زیرا ساب ووفر قابلیت پخش واضح صداهای زیر را ندارد و حتما باید درکنار تیوتر و میدرنج و بلندگوهای دیگر استفاده شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ساب ووفر کلیک کنید

ووفر چیست؟

واژه ووفر (Woofer) از واژه ی woof به معنای پارس سگ گرفته شده است . ووفر ها برای پخش صوت های با فرکانس پایین طراحی شده اند و  به انواع ووفر (woofer)، میدووفر (mid-woofer) و ساب‌ووفر (sub-woofer) تقسیم می شود. این تقسیم بندی ارتباط مستقیمی با گستره فرکانسی دارد که این پخش کننده ها برای پخش کردن صوت، پشتیبانی می کنند.

ووفر ها در فرکانس های پایین گستردگی پخش کنندگی بیشتری برای فرکانس های صوتی دارند و فرکانس های صوتی بین 40 تا 500 را پوشش میدهند و پخش می کنند اما ساب‌وفر ها گستره کمتری را پوشش می دهند، در واقع برای صدای های بم، تخصصی تر هستند و فرکانس های بین 20 تا 200 هرتز را پشتیبانی می کنند. میدوفر ها هم گستره فرکانسی صوتی مناسبی دارند  و می توانند تا فرکانس های نزدیک 5000 هرتز را نیز پخش کنند.

دلیل این نوع بندی، این است که برای پخش صوت ها با فرکانس پایین، سیستم های صوتی به تکنولوژی نسبتا پیشرفته ای نیاز دارند.

 

آیا استفاده از سا ب ووفر الزامی است؟

بلندگوهای معمولی و سیستم های صوتی فراگیر نمی توانند صداهای فرکانس پایین را به درستی باز تولید کنند و وقتی صدای موزیک را بیشتر میکنیم متوجه میشویم بم و صدای زیر خروجی دوچار بهم ریختگی(اعوجاج) میشود و در واقع بلندگو ها توانایی اجرای صدای بم ندارند و برای بهتر شدن و کامل شدن صدای یک سیستم ، به یک ساب نیاز است تا این فشار را از روی بلندگو بر دارد و ایجاد صدای بم را به خوبی انجام دهد.

ساب ووفرها از یک یا چند ووفر تشکیل شده اند که در یک محفظه نصب شده اند که اغلب از چوب ساخته می شود و قادر به تحمل فشار هوا و در عین مقاومت در برابر تغییر شکل هستند.

 

ساب ووفر  سیستم های صوتی خودرو

آیا تا به حال کنار ماشین دیگری ایستاده اید که موسیقی در حال پخش داخل آن خودرو ، آنقدر بیس دار باشد که ماشین شما به لرزه در بیاید؟ این همان کاری است که یک ساب ووفر خوب انجام می دهد.

خودروها بر اساس مارک و مدل خود دارای سیستم صوتی استاندارد کارخانه هستند. اکثر سیستم های صوتی آنها نیاز  به ارتقا  و حرفه ای شدن دارند .

دسته بندی ساب ووفر خودرو:

به طور کلی دو نوع ساب ووفر وجود دارد 1- اکتیو(Active)  2- پسیو(Passive)

1- ساب ووفر اکتیو: دارای یک آمپلی فایر داخلی است ؛ و به طور مستقیم و بدون دردسر به سیستم صوتی و تصویری خودرو و… متصل می شود .

2- ساب ووفر پسیو(Passive): آمپلی فایر داخلی ندارد و در نتیجه باید آمپلی فایر را به صورت جداگانه برای آن تهیه کرد.

لزوم استفاده از آمپلی فایر:

باتوجه به اینکه با پایین آمدن فرکانس ، قدرت آن نیز بیشتر میشود و برای تولید آن نیازمند بلندگو های پر قدرت هستیم و دقیقا در اینجا است که نیاز به نصب ساب ووفر داریم و هر چه قدر فرکانس پایین تر می اید و بم صدا عمیق تر میشود ، ساب ووفر باید قوی تر باشد تا بتواند آن را باز تولید کند و همانقدر به امپلی فایر قدرتمند تری برای راه اندازی آن لازم است.

 

عوامل کلیدی برای خرید ساب ووفر خودرواندازه ساب ووفر:

هرچه ساب ووفر بزرگتر باشد ، بیسی که اجرا میکند غنی تر است ؛ بنابراین باید توجه داشت که برای نصب آن فضا کافی در صندوق عقب یا زیر صندلی وجود داشته باشد.

نوع محفظه:

باکس ها ( محفظه ها) به منظور هدایت هوای پشت ساب ووفر ها استفاده می شوند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پورند ( دارای مجرایی برای ورود و خروج هوا)
  • سیلد (بدون منفذ هستند و به اصطلاح مهر و موم نامیده میشوند)

شرکت های تولید کننده ساب ووفر معمولا نوع  باکس مناسب برای محصول را در کاتالوگ آن ذکر میکنند

میزان قدرت:

RMS یا میانگین سطوح ​​قدرت ، به قدرت ساب ووفر ارتباط مستقیم دارد . RMS بالاتر به معنی باس بیشتر است.

حساسیت (sensitivity):

درواقع پارامتری است که به ما می گوید در قبال ورود مقدار مشخص از توان (وات) به بلندگو چه مقدار حجم صدا خواهیم داشت

امپدانس:

مقاومت الکتریکی ساب ووفر بر حسب “اهم” اندازه گیری می شود ؛ امپدانس آمپلی فایر و ساب ووفر شما باید مطابقت داشته باشد.

هرچه به این نکات و مشخصات دقت بیشتری شود انتخاب راحت تر و صحیح تر است و در نتیجه صدای غنی تری  و با کیفیت تری شنیده میشود و ساب ووفرها پاسخ باس بهتری ارائه می دهند و متعاقبا به شما این امکان را می دهند که به صداهایی که بلندگوها نمی توانند به تنهایی بازتولید کنند دست پیدا کرد و احتمال اینکه در صدا های بلند در هم ریختگی به وجود بیاید بسیار کمتر میشود.

برای ورود به فروشگاه اینترنتی اسپارک دیجی و بهره مندی از مشاوره با کارشناسان ما کلیک کنید

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *