خودرو الکتریکی یونیتی وان معرفی شد

خودرو الکتریکی یونیتی وان معرفی شد

استارتاپ سوئدی یونیتی خودرو الکتریکی وان را رونمایی کرد. خودرو مذکور با قیمت ۱۸،۹۰۰ دلار دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

شرکت نوپای سوئدی یونیتی (Uniti) که درزمینه‌ی تولید خودرو الکتریکی فعالیت می‌کند، ثبت پیش‌سفارش خودروهای برقی ارزان‌قیمت یونیتی وان (Uniti One) را آغاز کرده است. این خودرو برقی جمع‌وجور در ابتدا از اواسط سال ۲۰۲۰ راهی بازار انگلستان و سوئد خواهد شد که قیمت نسخه‌ی پایه‌ی آن با احتساب یارانه‌ی دولتی به ۱۵ هزار و ۱۰۰ پوند (۱۸،۹۰۰ دلار آمریکا) می‌رسد. 

نسخه‌ی پایه با باتری ۱۲ کیلووات‌ساعتی می‌تواند ۱۵۴ کیلومتر را با هربار شارژ بپیماید؛ در‌حالی‌که شعاع حرکتی نسخه‌ی مجهز به باتری ۲۴ کیلووات‌ساعتی به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. شارژ باتری بزرگ‌تر با استفاده از شارژر ۵۰ کیلووات CCS در ۱۷ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد می‌رسد؛ در حالی که مدل ۱۲ کیلووات‌ساعتی فقط در ۹ دقیقه به همین میزان شارژ می‌رسد.


 

موتور الکتریکی با قدرت ۶۷ اسب‌بخار، تنها چرخ‌های عقب را حرکت می‌دهد و ادعا شده است در ۳/۴ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت و در زمان ۹/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. ناگفته نماند حداکثر سرعت آن ۱۲۰ کیلومتربرساعت است و از حالت‌های رانندگی شهری (City) و بوست (Boost) بهره می‌برد.

وزن خودرو الکتریکی یونیتی وان به ۶۰۰ کیلوگرم می‌رسد و سه صندلی دارد: صندلی راننده در جلو و صندلی دو سرنشین عقب. همچنین، فرمان این خودرو دو صفحه‌ی لمسی مجهز به نرم‌افزار اندروید اتو گوگل دارد که اکثر عملکردهای آن را کنترل می‌کند. وضعیت دنده‌ها با دکمه‌های منحصربه‌فرد نصب‌شده روی داشبورد انتخاب می‌شوند. در این خودرو، هیچ کلید یا سوئیچی وجود ندارد و تمام عملیات مربوط به باز‌وبستن خودرو و استارت‌زدن با استفاده از برنامه‌ی هوشمند تلفن‌همراه انجام خواهد شد.


سان‌روف الکتروکرومیک که می‌تواند از حالت شفاف تا کاملا مات تنظیم شود، به‌صورت استاندارد ارائه شده است و هنگام پارک‌شدن به‌طور خودکار تاریک می‌شود تا کابین خنک شود. تجهیزات دیگر چراغ‌های عقب LED و چراغ‌های روشنایی روز و چراغ‌های جلو تمام‌LED سفارشی را شامل می‌شود. ظرفیت صندوق یونیتی وان ۱۵۵ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب، به ۷۶۰ لیتر افزایش می‌یابد. مشتریانی که سفارش خود را تا قبل از دسامبر ۲۰۱۹ ثبت می‌کنند، عضو باشگاه بنیان‌گذاران یونیتی خواهند شد که ارتقای نرم‌افزاری رایگان در تمام طول عمر خودرو دراختیارشان قرار می‌گیرد.

یونیتی وان تا سال ۲۰۲۰ در کارخانه‌ی آزمایشی خارج از پارک سیلورستون تولید خواهد شد. پارک سیلورستون بخشی از پیست معروف سیلورستون است که مسابقات گرندپری فرمول یک در آن برگزار می‌شود. کارخانه‌ی یادشده که این شرکت آن را اولین خط‌تولید کاملا دیجیتالی بریتانیا می‌نامد، الگویی خواهد بود که بر تولید جهانی آینده تأثیر می‌گذارد. گفتنی است شرکت یونیتی قصد دارد تیراژ تولید خود را در آینده به ۵۰ هزار دستگاه در سال برساند.

لوئیس هورن، مدیرعامل یونیتی، در‌این‌زمینه گفت:

رویكرد بریتانیا به تولید وسایل نقلیه با تمرکز بر وزن و نوآوری در مواد پیشرفته، الگویی ایده‌آل برای تولید خودروهای برقی در سطح جهان است. همه می‌دانند برخی از بهترین مهندسان خودرو جهان در سیلورستون جمع شده‌اند. وقتی با همکاری دولت برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود همراه شویم، نمی‌توانیم خانه‌ی بهتری از اینجا برای تولید پیدا کنیم.

پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌ی آزمایشی یونیتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ شغل ایجاد کند که با درنظرگرفتن شرکا، افزایش می‌یابد. یونیتی قصد دارد در چند سال آینده، به بازیگر اصلی در بازار خودرو برقی بریتانیا تبدیل شود و دفتری در لندن تأسیس کند که سرمایه‌ی لازم برای دستیابی به اهداف بلندمدت را در آینده فراهم خواهد کرد. یونیتی در شرایط سختی در صنعت خودرو بریتانیا اعلام موجودیت کرد؛ زیرا بی‌اعتمادی درباره‌ی برگزیت باعث شد سایر خودروسازان از امکانات تولیدی خود دورتر باشند. شرکت جگوار هم‌اکنون شاسی‌بلند برقی I-Pace را در اتریش می‌سازد و نیسان نیز احتمال تولید نسل جدید جوک را در خارج از این کشور مطرح کرده است.

یونیتی با چند شرکت همکاری می‌کند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها غول انرژی E.ON است که به مشتریان خود پنج سال برق رایگان برای شارژ خودرو الکتریکی یونیتی در خانه ارائه می‌دهد. برند نوپای سوئدی ادعا می‌کند یونیتی وان در مقایسه با وسیله‌ی نقلیه‌ی معمولی، ۷۵ درصد دی‌اکسیدکربن کمتری در طول عمر خود (از تولید تا پایان عمر) تولید می‌کند. لوئیس هورن گفت خودرو الکتریکی یونیتی وان که بخشی از برنامه‌ای سه‌ساله محسوب می‌شود، از فیبرکربن بازیافتی و مواد کامپوزیت ساخته شده است.

هورن توضیح داد این مواد می‌توانند ازطریق فرایندی كاملا خودکار ساخته شوند و ساختار خودرو را مقیاس‌پذیر توصیف كرد. همچنین انواع دو و چهار و پنج صندلی از این خودرو برقی هم برای تولید برنامه‌ریزی شده‌اند. 

یونیتی قصد دارد با استفاده از مراکز تولید خودکار و فناوری ترکیب دیجیتال (Digital Twinning Technology) ارائه‌شده‌‌ی زیمنس، نیاز هر بازار را از داخل آن تأمین کند. چنین کاری باعث می‌شود نقشه‌های خط مونتاژ در هر نقطه از جهان به‌اشتراک گذاشته و کارخانه‌هایی با ظرفیت کافی برای تحقق تقاضای تولید بازار خاص ایجاد شود. کل فرایند خط‌تولید به‌صورت خودکار انجام می‌شود و در انتهای خط‌تولید، کارکنان عمدتا بر کنترل کیفیت متمرکز می‌شوند.

یونیتی در تلاش برای کاهش بیشتر اثرهای زیست‌محیطی، با شرکت میل‌بروک (Millbrook) به‌منظور آزمایش مجازی تصادف همکاری می‌کند. هم‌اکنون چند آزمایش وجود دارد که نمی‌توانند شبیه‌سازی شوند و قبل از اینکه قانون بتواند آزمایش‌های تصادف سنتی را جایگزین کند، باید آن موارد را تغییر دهد.

به‌دنبال کارخانه‌ی تولیدی در بریتانیا، مکان‌های پیشنهادی آینده شامل مکزیک، استرالیا، ایالات متحده، هند، دبی و گرجستان هستند. سالی پروولتسکی، مدیر واحد توسعه خودرو یونیتی، در‌این‌زمینه توضیح داد:

یونیتی بدون محدودیت است و می‌دانیم همه‌ی بازارها متفاوت هستند؛ بنابراین می‌توانیم به‌جای مجبورکردن همه به انطباق، با آن‌ها سازگار شویم.



خودرو برقی یونیتی وان از فناوری رابط انسان و ماشین برخوردار است؛ یعنی قابلیت‌ها و عملکردهای خودرو ازطریق گفت‌وگوی آزاد کنترل‌کردنی خواهند بود. یونیتی کابین واقعیت مجازی مفهومی با نام کپلر پاد (Kepler Pod) را در سال ۲۰۱۷ تولید کرد تا اثربخشی چنین سیستم‌هایی را نشان دهد.

استارتاپ سوئدی در سال گذشته سفارش اولیه را با ۱۴۹ یورو پیش‌پرداخت آغاز کرد و ۳،۰۰۰ سفارش پیش از رونمایی رسمی خودرو ثبت کرد. به نخستین مشتریان این فرصت داده می‌شود در طرح آزمایش بتای یونیتی شرکت کنند. در آن طرح، خودرو برای مدتی به مشتریان تحویل داده می‌شود و بازخورد خود را برای نهایی‌کردن توسعه‌ی آن ارائه می‌دهند.

یونیتی وان روی بازار خودروهای خانوادگی تمرکز کرده و برای رفت‌وآمد روزانه طراحی شده است. ابعاد کوچک آن باعث می‌شود برای رانندگی در شهر مناسب باشد. دومین مدل یونیتی که در مراحل اولیه‌ی برنامه‌ریزی و طراحی قرار دارد، به‌عنوان خودرویی با ظرفیت کابین ۲ + ۲ ارائه می‌شود که تعداد زیادی از قطعات آن با مدل یونیتی وان تعویض‌پذیر است.

بازار خودرو برقی در سوئد و کشورهای شمال اروپا رونق خوبی دارد. نروژ اولین کشوری خواهد بود که از سال ۲۰۲۵ ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی را با هدف حرکت به‌سمت بهره‌گیری از وسایل نقلیه‌ی الکتریکی اجرا خواهد کرد.

Previous Post
Next Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *